به گزارش اخبار فلزات، محمد یاسر طیبنیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در کارگاه طراحی مدل کسب و کار شرکت سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات با اشاره به رشد و توسعه صنعت فولاد طی دهههای گذشته، بیان کرد: اگر رشد و بالندگی در صنعت فولاد را طی دهههای اخیر شاهد نبودیم، صنایع وابسته مانند خودرو و لوازم خانگی نمیتوانستند پایداری امروز را داشته باشند.
وی افزود: رشد و بالندگی صنعت فولاد در کشور بر اساس برخی مزیتها نظیر انرژی در دسترس و مناسب، مواد اولیه موجود با قیمت مناسب، نیروی انسانی متخصص و بازار مناسب به وجود آمده است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: نقاط قوتی که مطرح شد، امروزه به دلیل شرایط رقابتی در داخل و خارج از کشور کمی کمرنگ شده است. در داخل، خصوصیسازی طی چند دهه گذشته یکپارچگی مجموعهها را افزایش نداد بلکه یکپارچگی موجود در صنعت فولاد را به مرور کمرنگ کرد و باعث شد برخی شرکتها به رقبای همدیگر تبدیل شوند.
طیبنیا خاطرنشان کرد: امروز کشورهای همسایه و کشورهایی که مقصد صادرات ما بودند، برنامههای مشخصی برای این حوزه دارند. اگر در کشور، برنامهریزی لازم برای توسعه، افزایش یکپارچگی و قدرت رقابتپذیری برای شرکتهای فعال در صنعت فولاد انجام نگیرد، شرکتهای ضعیف این حوزه در آینده حذف خواهند شد.
وی تاکید کرد: رقابت در این عرصه بسیار شدید است. در حال حاضر اگر بنگاهی بخواهد پیشرو و دارای قدرت بقا باشد، باید یک محصول پیشرو در بازارهای جهانی عرضه کند. در دنیای امروز، بیشتر تولید فولاد بر اساس فولادهای تجاری است. اگر بخواهیم در بین بنگاههای پیشرو باشیم و در دنیای آینده بقا داشته باشیم، باید به سمت تولید محصولات جدید حرکت کنیم.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: ابعاد پایداری از کسب و کار از منظر اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. متاسفانه در ایران این مسئله چندان مهم نبوده است اما دنیا چند دهه از ما جلوتر است. اگر این موارد در تولید ما لحاظ نشود، نمیتوانیم در آینده، محصولات خود را به سایر کشورها صادر کنیم. برای مثال تولید فولادهای بدون کربن، یکی از این نمونهها است.
طیبنیا در ادامه سخنان خود مطرح کرد: اگر بخواهیم در رقابتهای آینده پایدار باشیم، باید به سمت توسعه در زنجیره فولاد حرکت کنیم. این در حالی است که در دنیا مسائل موجود میان کشورها حل شده است ولی در ایران گاهی مسائل بین استانی هنوز حل نشده باقیمانده است.
وی همچنین اذعان کرد: شرکتهای پوسکو و آرسلور میتال، رقبای امروز ما هستند و باید برای رقابت با این شرکتها برنامهریزی کنیم. اگر بخواهیم قدرتمند باشیم، باید بتوانیم گروههای کسب و کار شکل بدهیم و به صورت زنجیرهای به موضوع نگاه کنیم. اگر امروز به واسطه نبود توازنهای موجود، بخشی از مواد اولیه به صورت خام صادر میشود، در سالهای آینده به دلیل افزایش ظرفیتهای تولید فولاد، اجازه صادرات مواد اولیه داده نخواهد شد.
لزوم استفاده از ظرفیتهای موجود
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: ایجاد شرکتهای چندملیتی به منظور افزایش قدرت رقابتپذیری است. چنین شرکتهایی میتوانند از ظرفیتها و مزیتهای کشورهای مختلف استفاده کنند. هدفگذاری دو دهه قبل چین، ایجاد شرکتهایی با ظرفیت چند ۱۰۰ میلیون تنی بود زیرا رقابت بسیار شدید است و به راحتی شرکتهایی که توان رقابت ندارند، حذف میشوند.
طیبنیا در این خصوص اظهار کرد: شرکتها باید بتوانند به لحاظ قیمت و کیفیت، محصولی رقابتی در بازار عرضه کنند و به همین خاطر است که ترکیب محصولات در دنیا به سرعت در حال تغییر است.
وی در خصوص تاسیس نیروگاهها در بخش صنعت فولاد، گفت: شرکتهای مختلف فولادی مثل فولاد مبارکه یا گلگهر در حال تاسیس نیروگاه هستند. سوالی که مطرح میشود، این است که به چه علت این شرکتها نباید بزرگترین شرکت حوزه تولید انرژی ایران را شکل دهند. ما در این راستا پیشنهاد میکنیم فعالان این عرصه باید دور یک میز بنشینند و برای حداکثر منافع خود برنامهریزی کنند.
این مقام مسئول بیان کرد: فولاد مبارکه اهداف بلند پروازانهای را برای خود ترسیم کرده است و میخواهد شهروند شرکتی مسئولیتپذیر برای خلق آیندهای بهتر باشد. به همین خاطر است که معتقد هستیم شرکتهای بزرگ مانند فولاد مبارکه باید نقش پیشران کشور را ایفا کنند.
ضرورت شناسایی فرصتهای سرمایهگذاری
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: فرصتهای خوبی برای سرمایهگذاری در کشورهای اروپایی و آفریقایی وجود دارد اما برای استفاده درست از این ظرفیتها باید شرکتهای فعال در این حوزه در کنار هم باشند تا بتوانند قابلیت رقابت با بازار جهانی و شرکتهای تراز اول جهان را داشته باشند. البته امروز نیز فولاد مبارکه به عنوان سازمانی جهانتراز محسوب میشود اما اگر بخواهیم ابعاد مختلف رقابتپذیری را نیز داشته باشیم، باید بزرگتر شویم تا بتوانیم با رقبای جهانی خود رقابت کنیم.
طیبنیا اذعان کرد: ما باید امانتدار خوبی برای میلیونها سهامدار خرد شرکای تجاری و ذینفعان خود باشیم و با ایجاد تعامل دوطرفه میان مشتریان و ذینفعان، برنامههای پیشرفت را محقق کنیم.
وی در ادامه صحبتهای خود اضافه کرد: وجه تمایز فولاد مبارکه با سایر مجموعهها این است که برخی از مجموعهها گاهی با ۷۵ درصد ظرفیت خود فعالیت میکنند و این در حالی است که شرکت فولاد مبارکه همواره با ۹۵ درصد ظرفیت تولید، فعالیت داشته و سودآوری و نقشآفرینی فولاد مبارکه در صنعت کشور نیز به همین دلیل است.
وی همچنین اذعان داشت: با این وجود لازم است به بازارهای جدید ورود پیدا کنیم تا بتوانیم پایداری خود را افزایش دهیم.
مدیرعامل فولاد مبارکه اظهار کرد: در سالهای اخیر، اقدامات اثربخشی در زمینه توسعه کمی تولید فولاد در کشور انجام شده است اما لازم است توسعه در صنعت فولاد هم به صورت کمی و هم به صورت کیفی و همین طور متوازن باشد و در همین راستا، شرکت فولاد مبارکه، توسعه کیفی و متوازن را در دستور کار خود قرار داده است.
فولاد مبارکه؛ پیشتاز در راه رسیدن به تولید فولاد سبز
وی با اشاره به مشکلات حمل و نقل و هزینه بالای آن در ایران، مطرح کرد: حمل و نقل در ایران، معضلی جدی است که باعث میشود نتوانیم با کشورهای دیگر رقابت کنیم. چین یک کشتی ۴۰۰ هزار تنی سنگآهن از استرالیا و برزیل را با هزینه پنج دلار به ازای هر تن به کشورهای دیگر حمل میکند و این در حالی است که جابهجایی سنگآهن از استان یزد به استان اصفهان حتی با ۱۰ دلار نیز امکانپذیر نیست.
طیبنیا با اشاره به اهمیت مسائل زیستمحیطی و تولید فولاد سبز، مطرح کرد: این مسئله در ایران چندان پررنگ نشده است اما ما به عنوان شرکتهای پیشتاز، به این موضوع توجه و استانداردهای لازم را برای آن تدوین کردهایم.
مدیرعامل فولاد مبارکه همچنین خاطرنشان کرد: در این مسیر چالشهای جدی مانند افزایش شدید رقابت، افزایش محدودیت منابع به واسطه افزایش ظرفیت تولید، چالش تامین انرژی آب، برق و گاز و افزایش هزینه بهای آن، مسائل زیستمحیطی و همچنین متناسب نبودن اکتشافات در حوزه معادن با نیاز پاییندست وجود دارد.
وی در پایان سخنان خود یادآور شد: ابتدا باید ظرفیتهای موجود شناسایی شود. جلوگیری از رقابتهای کاذب در شرکتهای گروه، یکی از موارد مهم است که باید با تعامل با یکدیگر آنها را حذف کرد. عمده سرمایهگذاری ما در زنجیره فولاد است و نوساناتی در بازههای زمانی مختلف وجود دارد. بنابراین لازم است به بازارهای جدید ورود کنیم تا بتوانیم پایداری خود را افزایش دهیم. باید سرمایهگذاری اولیه در حوزههای جدید از جمله طلا، نیکل و به طور کلی فلزات کمیاب انجام شود تا در نهایت، پایداری در کسب و کارها افزایش پیدا کند.
انتهای پیام/